Független tanácsadó honlapja.

 

 

mellékhatás

fájdalomcsillapítók mellékhatásai Gyulladáscsökkentő, fájdalomcsillapító gyógyszerek hatékonyan szüntetik az izületi panaszokat vagy a fejfájást, de mellékhatásként szabálytalan szívdobogást okozhatnak, amely szerencsétlen esetben súlyos szövődményekkel járhat. Dán kutatók vizsgálatának eredményeit a British Medical Journal közölte.

 

Fájdalomcsillapítókból időnként szinte mindenki bevesz egy-két tablettát és vannak, akik rendszeres panaszaik miatt szinte folyamatosan szedik ezeket. Már korábban is voltak adatok, amelyek arra utaltak, hogy az ilyen hatású gyógyszerek szívroham vagy agyi katasztrófa szempontjából veszélyt jelenthetnek, de Dániában az Aarhus Egyetem munkatársai most újabb figyelmeztető megfigyelésről számoltak be.

Henrik Toft Sorensen és munkacsoportja Dánia északi részében 1,7 millió ember adatait tekintette át. A dán statisztikai hivatal szerint ezen a területen 1999 és 2008 között 32 602 ember került orvoshoz a leggyakoribb szívritmus-zavar, pitvarfibrilláció miatt.

A fibrilláció azt jelenti, hogy a kisebb szívüreg, a pitvar abbahagyja a ritmusos összehúzódást és remegni, fibrillálni kezd. Ennek következtében a szívkamrák vért pumpáló összehúzódása teljesen szabálytalanná válik. Ez gyakran panaszt sem okoz, de igen súlyos szövődmény oka lehet: véralvadék keletkezik a szívpitvarban és az ebből elúszó alvadékok elsősorban az agyi ütőerekbe kerülnek, azokat elzárhatják és bénulást, sőt halált okozhatnak.

Dániának ebben a részében 1998-ban számítógépes receptfölírási nyilvántartást vezettek be, így azt pontosan követni lehetett, hogy a különböző fájdalomcsillapítókból a doktorok mennyit írtak fel. A kutatók azt vizsgálták, hogy milyen kapcsolat van a fájdalomcsillapítók szedése és a pitvarfibrilláció előfordulása között.

 

A munkacsoport azt is megvizsgálta, hogy volt-e különbség az ilyen gyógyszerek szedését elkezdő betegek és azok között, akik rendszeresen kérik a fájdalomcsillapítók felírását. Az eredmény egyértelműen igazolta, hogy a szokásos fájdalomcsillapítók bevétele jelentősen fokozza a ritmus-zavar előfordulását.

A fájdalomcsillapító bevételét elkezdők - különösen az idősek és az izületi panaszban szenvedők - a gyógyszer típusától függően 40-70 százalékkal gyakrabban kaptak ilyen veszélyes ritmus-zavart azokhoz képest, akik ilyen gyógyszert nem szedtek - állapították meg a szakemberek.

 

Forrás: MTI, fajdalomportal.hu

 

 

gyógyszerekA vényköteles gyógyszerek tájékoztatójában szereplő mellékhatások listája egyre hosszabb, ami megnehezíti, hogy az orvos kiválassza a megfelelő kezelést a betegek számára - állítják az amerikai Indianai Egyetem kutatói.

A gyógyszerek csomagolásán, vagy a dobozukban lapuló tájékoztatón apró betűvel szedett mellékhatások hosszú listája jól ismert orvosok és betegek számára egyaránt. A Regenstrief Intézet és az Indianai Egyetem orvosi karának kutatói most számszerűen megvizsgálták, mennyire összetetté váltak a gyógyszereket kísérő tájékoztatók.

Az Archives of Internal Medicine című belgyógyászati szaklap május 23-i számában megjelent vizsgálatban  több mint 5600 gyógyszer tájékoztatót és félmillió mellékhatást elemeztek. A szuperszámítógép és speciálisan e célra kifejlesztett szoftver segítségével végzett elemzés során a kutatók azt találták, hogy az átlagos tájékoztató 70 különböző mellékhatást sorol fel, de a gyakran felírt gyógyszerek esetében ez a szám 100 körül van. A vizsgálatban szereplő leghosszabb mellékhatás-lista 525 reakciót tartalmazott.

A pszichiáterek és neurológusok által felírt szerek tájékoztatói a leghosszabbak

A legtöbb mellékhatást az antidepresszánsok, a vírusellenes szerek, és egyes új kezelések - például a Parkinson-kór és a nyugtalan láb szindróma kezelésére alkalmazott gyógyszerek - esetében találták. Általában a pszichiáterek és neurológusok által felírt szerek tájékoztatója volt a legösszetettebb, mint a bőrgyógyászok és szemészek által felírtaké a legegyszerűbb.

Jon Duke, a cikk első szerzője szerint az, hogy egy gyógyszer esetében sok mellékhatást sorolnak fel, elsősorban nem azt jelenti, hogy a készítmény nem biztonságos, hanem azt, hogy a gyártó minél jobban szeretné bebiztosítani magát az esetleges perek ellen. Ám ezek a hosszú listák megnehezítik az orvosok dolgát, akiknek egy-egy gyógyszer felírásakor mérlegelni kell azok előnyeit és hátrányait - véli a kutató. Bár az USA gyógyszer engedélyezési hivatala, az FDA már tett lépéseket a túlzásba vitt figyelmeztetések elkerülésére, a gyártók túlnyomó többsége továbbra is az információval való "elárasztást" alkalmazza.

Duke szerint bár a gyógyszerekkel kapcsolatos információk özönét nemigen lehet megfékezni, a mai technológiák lehetővé teszik, hogy az információkat hatékonyabban tálalják az orvosok és a betegek számára. A hosszú listák helyett sokkal előnyösebb lenne személyre szabott információkat nyújtani, figyelembe véve a beteg egészségi állapotát, és kiemelve azokat a mellékhatásokat, amelyek az illető esetében valóban eszélyesek lehetnek.

Forrás:Origo

 

 

láb vizesedés ödémásodásGyakori panasz a láb vizesedése, ödémásodása, melyet a legtöbben egyszerű vízhajtókkal próbálnak kezelni. A baj ezzel egyrészt az, hogy egyedül a tüneti kezelés nem biztos, hogy hosszútávon hatásos, másrészt az alap problémán nem segít. Mi állhat a lábdagadás hátterében, mit lehet ellene tenni?

Miért ödémásodik a láb?

A lábdagadást a sejtek közti folyadék gyülem eredményezi, melyet többnyire vér - illetve a nyirokkeringés zavara okoz. Természetesen nem jelet minden esetben nagy bajt, ugyanis meglehet, hogy csupán egy banális probléma áll a hátterében (pl., lúdtalp, tartós ülés), ám nem ritka, hogy komolyabb betegségekre hívja fel a figyelmet. Ilyen lehet például trombózis, szívprobléma, visszeresség, hormonprobléma, bizonyos gyógyszerek, valamint kezeletlen/rosszul kezelt magas vérnyomás. „A magas vérnyomás azért okozhat lábdagadást, mert  tartósan fennálló hipertónia egyik súlyos szövődménye a szívelégtelenség, amely során a tartósan túlterhelt szívizom már nem képes kellő erővel összehúzódni, és átpumpálni a keringő vért az ér pályában.”- mondja dr. Kapocsi Judit, a Trombózisközpont magas vérnyomás specialistája, aki hozzátette, vannak olyan vérnyomáscsökkentő gyógyszerek, melyek mellékhatása lehet a boka körüli dagadás. Ekkor természetesen a gyógyszer cseréje indokolt.

 

A lábdagadás megszűntethető

Amennyiben valakinél el nem múló vizesedés lép fel, akkor érdemes szakemberhez fordulni, ugyanis ha magas vérnyomás áll a hátterében, akkor megfelelő kezeléssel nem csak az ödémától szabadulhat meg, hanem megelőzheti az olyan szövődmények kialakulását, mint az stroke, vagy a szívinfarktus. A diuretikumok erre gyorsmegoldással szolgálnak, ugyanis segítik a víz és a nátrium távozását a szervezetből, így csökken a lábdagadás, ráadásul megfelelő dózisban alkalmazva normalizálódik a vérnyomás is. A szekértő szerint tudni kell, hogy vérnyomáscsökkentésre kis adagú diuretikum (vízhajtó) alkalmazandó, és az sem mindegy melyik. Ezt orvosnak kell eldöntenie, a beteg előző és jelenleg is meglevő betegségeinek, a fizikális állapotának ismerete alapján. A vízhajtó kezelés mellett szorosan ellenőrizni kell a vese működését, valamint a vérben levő ionok (Nátrium, Kálium) szintjét. „A lábdagadás, ödéma megszüntetésének gyorsasága az októl, a beteg állapotától és az alkalmazott gyógyszer típusától függ. Vannak olyan esetek - például heveny bal szívfél elégtelenség-, amikor a lábnál nagymértékű ödéma nem is biztos, hogy van, és a tüdőben gyülemlik fel hirtelen a folyadék. Ilyenkor a gyors és erőteljes hatású vízhajtó egy fél- órán belül kifejezett enyhülést hoz a betegnek.”- mondja dr. Kapocsi Judit.

 

Forrás: Trombózisközpont, vital.hu

 

 

gyógyszer mellékhatásInternetes keresőprogramok adatait elemezve derítették ki egy új gyógyszerek együttes szedésekor tapasztalható mellékhatást azonosítani, erre a klinikai tesztek során nem derült fény.

Az internetes keresőprogramok mára szinte virtuális háziorvosokká nőtték ki magukat, miután egy-egy furcsa tünet vagy kellemetlen panasz megjelenésekor a legtöbben azonnal az Internet segítségével próbálják kideríteni, hogy mi is lehet a baj. Ezt az igen elterjedt szokást használták ki amerikai kutatók, akik számítástechnikai szakemberek bevonásával elemezték - előzetes engedélykérést követően - több millió felhasználó keresési adatait. A kutatóknak feltűnt, hogy a keresések között viszonylag sűrűn szerepel együtt két gyakran alkalmazott gyógyszer hatóanyag neve, és ugyanezek a felhasználók sokszor ismétlődő tünetekre (például homályos látásra) is rákeresnek.

A Journal of the American Medical Informatics Association szaklapban megjelent cikk szerint azok a felhasználók, akik egyszerre kerestek rá az antidepresszánsként alkalmazott paroxetin, és a koleszterincsökkentők közé tartozó pravasztatin hatóanyagra, sokkal gyakrabban írták be egyidejűleg a hiperglikémiára (magas vércukorszint) jellemző tünetek valamelyikét is a keresőbe. Ha csak az egyik hatóanyagra kerestek rá, a hiperglikémia tüneteinek említése felére, illetve harmadára esett vissza.

A szakemberek nem tartják valószínűnek, hogy a megállapítás hátterében mindössze az állna, hogy a paroxetint általában szorongással küzdő emberek szedik, akik hajlamosak minden lehetséges mellékhatást beírni a Google-ba, amitől tartanak. Az elemzésekből arra lehet következtetni, hogy a paroxetin és a pravasztatin együttes szedése valóban eredményezhet hiperglikémiás tüneteket.

A mostani elemzés alapján a szerzők valószínűsítik, hogy a webes kereséseket a jövőben is segítségül hívják majd addig nem ismert mellékhatások azonosítására. A keresőprogramokból nyert adatok természetesen nem helyettesíthetik a hagyományos mellékhatás-vizsgálati módszereket, de mindenképpen fontos többletinformációval szolgálhatnak - olvasható a tanulmányban.

 

Forrás: origo.hu

 

 
ElsőElőző123TovábbUtolsó