Független tanácsadó honlapja.

Étrend-kiegészítők Tiens termékek

 

 

Az ízületi fájdalomtól így szabadulhatsz meg!

ízületi fájdalomAz ízületi fájdalom nagyon gyakori, mégsem kell vele együtt élned. Sokféle módszert és praktikát bevethetsz, hogy megelőzd a fájdalom kialakulását! Nincs olyan mozdulat, amelynek során ne használnád valamelyik ízületedet, természetesnek veszed, hogy jól működnek. Igazán akkor figyelsz fel rájuk, ha mozgásod akadozóvá és fájdalmassá válik.

Az ízületek a csontokat összekötő, rendkívül érzékeny porcok, amelyek védelméért az őket körülvevő fájdalomérző ideghálózat felelős. Önálló vérkeringéssel nem rendelkeznek, éppen ezért a legfontosabb a megfelelő nedvességtartalmuk megőrzése, ugyanis az ízületi rést kitöltő sűrű, viszkózus nedv felelős a porc táplálásáért és súrlódásmentes mozgásáért. Ha az ízületeid egészségesek, akkor a porcaid rugalmasak, tehát terhelés és mozgás hatására alakjuk megváltozik, majd a terhelés megszűnése után visszanyerik eredeti formájukat. Ha azonban nem működnek egészségesen, mozgás közben vagy akár pihent állapotban is fájdalomérzet alakulhat ki, mely hosszabb távon súlyos problémákat okozhat.

 

Mi állhat a fájdalom hátterében?

Az ízületi fájdalmak hátterében számos tényező állhat: sérülés, fertőzés, gyulladás, kopás vagy akár autoimmun-betegség. Gyakran több ízület is fájhat egyszerre, így nem könnyű megállapítani a kiváltó okokat.

Szó lehet többek között:

Egyszerű ízületi fájdalomról, melyet leggyakrabban sérülés vagy túlterhelés előzött meg, de okozhatja időjárás-változással kapcsolatos nyomáskülönbség, vagy más helyről átsugárzó fájdalom is. Ilyen például a nyaki porckorong probléma, mely a vállakban jelentkezik; vagy a bursitis, a bursák – azaz nyáktömlők – gyulladása, melyet a terheléssel végzett ismétlődő mozgások váltanak ki, és a fájdalom a közeli ízületekben jelentkezik.

Porckopás okozta ízületi fájdalom, melynek során a csontok felszínét borító porckopás következtében egyenetlenné válik. A kopás akkor kezdődik meg, amikor a növekedést biztosító hormonok és egyéb faktorok, illetve a porcot lebontó enzimek egyensúlya felborul. A mozgásod ilyenkor lelassul, és nehézkesebbé válik, de a tünetek a mozgás megszűnésével enyhülhetnek.

Gyulladás okozta ízületi fájdalom esetén, azonban épp az ellenkezőjét figyelheted meg: pihenés közben a gyulladásos folyadék felszaporodása miatt intenzívebb a fájdalom, és mozgás hatására enyhül. A gyulladásos területen bőrpírt is észlelhetsz, és általános tünetek is megjelenhetnek, mint például láz, étvágytalanság vagy gyengeség.

Az ízületi megbetegedések kialakulásában más tényezők is fontos szerepet játszanak: az életkor, az örökletes tényezők, a túl- vagy az egyoldalú erőltetés, környezeti tényezők (pl. nedves, hideg levegő), a mozgásszegény életmód, a túlsúly miatti fokozott ízületi terhelés, illetve a dohányzás.

 

Hogyan előzheted meg?

Az említett tényezők egy része kiküszöbölhető, ezért a megelőzés lényege, hogy elkerüld e hajlamosító tényezőket.

Ízületeid egészségének megőrzéséhez nélkülözhetetlen a rendszeresen végzett, nem túl megerőltető, egyenletes terhelést biztosító mozgás. A hangsúly azon van, hogy meg tudd tartani az aktív izomerőd és ízületeid stabilitását. Meg kell erősítened az ízület körüli izomzatot és az ínszalagokat, mivel az ínszalagok túlzott ellazulása vagy a stabilitásvesztés miatt az ízületi gyulladás és kopás kialakulásának nagyobb a kockázata.

A rendszeres sport a testsúlyod normalizálása miatt is különösen fontos, mivel egyrészt a túlsúlyos emberek ízületeit a mindennapi mozgások is jobban terhelik, másrészt, pedig egyenetlen erőkifejtést igényel, ha egyes testrészeiden túlsúlyt kell cipelned. Ha ízületeid érdekében fogynod kell, fontos, hogy a fogyókúrád fokozatos és lassú legyen, és ügyelned kell arra, hogy a mozgás az ízületeket kímélő, átmozgató testedzés legyen, például úszás, kerékpározás, kocogás, gyógytorna, vízi gimnasztika vagy sífutás. Figyelj az alapos bemelegítésre és a levezető nyújtásokra a sérülések elkerülése érdekében!

A mindennapi élethelyzetekben is fontos szerepet játszik a megfelelő testhelyzet, legyen szó akár a munkahelyedről, akár az alvásról vagy a sétáról. Munka közben – főleg ha ülőmunkát végzel – gyakran válts pózt, vagy végezz lazító gyakorlatokat, ülj kényelmes székben. Hordj kényelmes, stabil tartást, biztosító cipőket – a térdízületednek legjobban a lapos sarkú cipő nyújt védelmet. Alváshoz, pedig a legjobb a lapos fekvés és a sem túl kemény, sem túl puha matrac, melynek megfelelő a rugózása.

A megfelelő táplálkozás is elengedhetetlen az ízületeid egészséges működéséhez. Figyelj, hogy ásványi anyagokban és vitaminokban gazdag ételeket egyél!

A C- és E-vitamin, a béta-karotin, valamint a szelén, a cink, a réz és a vas antioxidáns tulajdonságuk miatt, a kalcium és a D-vitamin, pedig a csontok karbantartásához fontos. A húsok, az olajos halak, a tojás, a hüvelyesek, a zöld leveles növények, valamint a vassal dúsított élelmiszerek is hozzájárulhatnak a megfelelő vasbeviteledhez, a megfelelő kalcium- és D-vitamin-mennyiség érdekében, pedig fogyassz tejet, joghurtot vagy más tejtermékeket.

A halak az omega-3 zsírsavak miatt is fontosak, továbbá az ízületeidnek szükségük van friss gyümölcsökre és zöldségekre, olajos magvakra és teljes kiőrlésű gabonafélékre egyaránt.

 

Ha már megjelent a fájdalom

A kezelés nagyban függ a fájdalom okától, de mindegyik esetben közös, hogy az ízületi fájdalom csökkentésében nagy szerepe van a gyulladáscsökkentő, fájdalomcsillapító módszereknek. Orvosi ajánlat alapján, a borogatáson és a pihentetésen túl alkalmazhatsz vény nélküli gyulladáscsökkentőt vagy fájdalomcsillapítót – kenőcs vagy tapasz formájában. Ekkor a bőrödön keresztül szívódnak fel a hatóanyagok, és nem kell mellékhatásoktól tartanod, míg intenzívebb fájdalomra tablettát is szedhetsz. Így, kellő kivizsgálás mellett, hatékonyan csökkentheted a fájdalmat.

 

Forrás: otvenetul.hu

 

Cordyceps kapszula Chitosan kapszula Kalcium por Chi készülék
Cordyceps kapszula Chitosan kapszula Kalcium por Chi készülék