Független tanácsadó honlapja.

Étrend-kiegészítők Tiens termékek

 

 

Az erős csontokhoz D-vitamin is szükséges!

Csontok D-vitaminIsmerjük meg a kalcium és D-vitamin elválaszthatatlan párosát!

A kalciumnak és a D-vitaminnak is megvan a maga különálló szerepe szervezetünk működésében.

Mégis a kutatások többnyire együtt említik e két vegyületet. A magyarázat egyszerű: a kalcium felszívódásához és hasznosulásához D-vitaminra van szükségünk.

Egy minőségi, vegyes táplálkozás mellett ezeknek a vegyületeknek a hiánya fel sem merülhet bennünk, mégis egyre inkább csökkenő tendenciát mutat a bevitelük. Olyan világot élünk, amelyben táplálkozási szokásainkat mi alakíthatjuk, hozzájuthatunk a legjobb minőségű nyersanyagokhoz, nem kell különösebben nélkülöznünk. Az ok a helytelen választásban keresendő. Félkész- és késztermékek, gyorséttermek, energiaitalok, megtévesztő, szélsőséges divatétrendek, stb. Időhiány vagy trend? Mindegy, ha egészségünk bánja.

Az elválaszthatatlan páros

A kalcium és a D-vitamin együttesen részt vesznek csontrendszerünk alakulásában. A csontfelépítés és csontlebontás egy állandó folyamat. Gyermekkorban a csontképződés van túlsúlyban, fiatal felnőtteknél egyensúlyi állapot van a két folyamat között, majd a kor előre haladtával a csontvesztés fokozódik. Már gyermekkorban rendkívüli szerepet kell, hogy kapjon a csontok erősítése, kellő kalcium és D-vitamin bevitellel, valamint mozgással, és ezt folytatva karban tarthatjuk vázrendszerünket a későbbiekben is!

 

A kalcium

Egy átlagos testtömegű felnőtt szervezete kb. 800-1200 g kalciumot, tartalmaz. Ennek a mennyiségnek a 99%-a a csontokban és a fogakban található, fenntartva azok szilárdságát. A maradék 1% a sejten kívüli folyadékban és a lágy szövetekben látja el olyan fontos feladatait, mint az izom összehúzódás megindulása, ingerlékenység szabályozása, valamint a véralvadásban illetve különböző enzimműködésekben való részvétel. A táplálékkal bevitt kalcium hasznosulása 25 éves korig 60%-os, majd kb. 40%-ra csökken. A felszívódást több tényező is befolyásolja.

 

Segítő tényezők:

  • Táplálék D-vitamintartalma
  • Laktóz tartalom
  • Savas közeg
  • Napi többszöri étkezés
  • Fizikai aktivitás

Gátló tényezők:

  • Táplálék magas oxálsav tartalma (pl. csokoládé, kakaó, zellergumó, rebarbara, sóska, paraj)
  • Táplálék magas fitinsav tartalma (száraz hüvelyesek, búzakorpa)
  • Táplálék magas foszfortartalma (pl. tartósított és félkész termékek, ömlesztett sajtok, belsőségek, húskészítmények, konzervek, kóla, csokoládé, kávé, olajos magvak)
  • Étrendünk túlzott fehérje- és zsírtartalma

Kalciumra szüksége van a szervezetnek, hogy megelőzzük a hiányuk esetén fellépő csontritkulást, fogszuvasodást, magas vérnyomást, terhességi toxikózist, tetániás görcsöket vagy a kézremegést. (Megjelenésük esetén viszont feltétlen keressük fel orvosunkat, hisz ezeket a panaszokat más okok is kiválthatják!).

Napi ajánlott mennyiséget gyermekek esetében 800 mg-ra, serdülők és felnőttek esetében 1000 mg-ra, míg terhesség, szoptatás és csontritkulás esetén 1500 mg-ra becsülik. Ezeket a mennyiségeket tejtermékek, halak, olajos magvak, zöldségek (pl. szójabab, karalábé, kelkáposzta, sütőtök, zöldborsó), gyümölcsök (pl. banán, birsalma, eper, szeder, narancs, naspolya) és ásványvizek (pl. Visegrádi, Kristályvíz) rendszeres és változatos felhasználásával biztosítani tudjuk.

A túlzott bevitelnek is vannak veszélyei (székrekedést, magnézium-, cink- és vasfelszívódási zavart, vesekőképződést okozhat), de önmagában egy vegyes táplálkozás esetén ilyen probléma ritkán fordulhat elő.

 

A D-vitamin

Ezt a vitamint táplálékkal tudjuk felvenni, de az elővitaminjából a bőrben ultraibolya sugárzás hatására is képződnek. A szükséglet fokozódik a téli hónapokban, terhességben, változó- és idős korban, ráadásul a fiatalok bőrében a D-vitamin szintézis sokkal intenzívebb, mint az idősekében.

Feladata a kalcium és a foszfor felszívódásának, és ezek csontokba való beépülésének szabályozása. Hiányában ezek a felszívódási és beépülési folyamatok szenvednek csorbát. Csontlágyulás, izomgyengeség léphet fel, de gyakoribbak különböző daganatos elváltozások, szív- és érrendszeri betegségek, cukorbetegség és bizonyos időskori tudatzavarok kialakulása is. Túladagolása (melyet az étrendkiegészítők elégtelen szedése okozhat) növeli a vesekövesség előfordulási arányát, sőt toxikus tüneteket is okozhat. D-vitaminhoz juthatunk, pl. halmáj olajokból, tejtermékekből, vajból, tojásból és búzacsírából.

Tehát e vitamin és ásványi anyag együttes meglétének fontossága az étrendünkben vitathatatlan. Törekedjünk ezeket természetes forrásokból biztosítani és legyen meg az állandó utánpótlás belőlük, hisz szervezetünk folyamatosan hasznosítja, sőt feléli ezt a készletünket.

 

Forrás: Hazipatika.com

 

Omega-3 kapszula Kalcium töktermék porral Super kalcium por
Omega-3 kapszula Kalcium töktermék porral Super kalcium por