Független tanácsadó honlapja.

Étrend-kiegészítők Tiens termékek

 

 

Milyen gyógyszerek miatt hullhat a haj?

hajhullásFokozott hajhullást, a haj elvékonyodását, göndörödését, sőt akár színárnyalatának megváltozását is okozhatják bizonyos gyógyszerek - állapították meg ausztrál kutatók.

A gyógyszerek hajat érintő mellékhatásai közül a hajhullás fokozódása a leggyakoribb, de a folyamat szerencsére az esetek zömében visszafordítható, vagy csak átmeneti jellegű - derült ki a Melbourne-i Egyetem szakembereinek kutatásából. Ha valaki ilyen tüneteket észlel, semmiképpen ne hagyja abba a felírt gyógyszer szedését, de okvetlenül konzultáljon orvosával - javasolják a szakemberek.

A legtöbb esetben a gyógyszerek a haj növekedési fázisát zavarják meg, és sok esetben az elpusztítandó baktériumok, vírusok - vagy kemoterápia esetén a rákos sejtek - mellett a szervezet egészséges, gyorsan növekedő sejtjeit (például a hajgyökér körülieket) is megtámadják. Ez vezethet a haj hullásához, amely azonban a legtöbb esetben megszűnik, amint a kezelés befejeződik.

Fogamzásgátlók, antidepresszánsok is megváltoztathatják a hajat

Az ausztrál kutatásból kiderült, hogy a hajat, érintő változásokat legtöbbször az epilepszia, a pikkelysömör, a magas vérnyomás és az akné kezelésére felírt gyógyszerek okozzák, de lehet "hajas" mellékhatása fogamzásgátlóknak, antidepresszánsoknak, fájdalomcsillapítóknak és vérhígítóknak is.

Az epilepszia kezelésére alkalmazott gyógyszereket például kapcsolatba hozták a hajhullással és a haj göndörödésével: a nátrium-valproátot vagy valproinsavat szedők 3-10 százalékánál tapasztaltak hajhullást, és gyakran fordult elő náluk az egyenes haj göndörödése is.

A fluoxetin tartalmú antidepresszánsok is okozhatnak hajhullást, akár egy évvel a kezelés megkezdése után is, a bipoláris zavarokra felírt lítium, pedig a haj elvékonyodását eredményezheti. A Dermatologic Clinics szakfolyóiratban megjelent tanulmány megemlíti még, hogy a triciklikus antidepresszánsok (pl. imipramin, amitriptilin) is hasonló hatással bírnak, azonban ezektől nem kell megijedni: ez a fajta hajhullás visszafordítható.

A pikkelysömör kezelésére használt szerek, elsősorban az acitretin és az etretinát szintén a haj hullámosodását eredményezhetik, de hosszabb kezelésnél nem ritka, hogy megváltoztatják a haj színét is: előbbi sötétebbé, míg utóbbi világosabbá váló hajszínt eredményezhet. Az akné kezelésére alkalmazott A-vitamin-tartalmú készítmények hajhullást okozhatnak, de ez elsősorban a kapott dózis mennyiségétől függ: míg kis mennyiségben az A-vitamin kifejezetten védi a hajhagymákat a károsodástól, addig nagy mennyiségben ugyanez már nem igaz.

Fogamzásgátló tablettát szedő nőknél érdekes módon a tabletta elhagyása után tapasztaltak hajhullást. A jelenség hátterében valószínűleg az áll, hogy a fogamzásgátló tabletták - főként a progeszteron-alapúak - anti-androgéneket is tartalmaznak, amelyek csökkentik a tesztoszteron szintjét, ezáltal csökken a hajhullás kockázata is azoknál, akik erre egyébként hajlamosak. Ha azonban abbahagyják a tabletta szedését, megszűnik a védő hatás is - olvasható a tanulmányban.

A magas vérnyomás kezelésére használt béta-blokkolók és a vérrögképződés megelőzésére felírt vérhígítók a hajszálak elvékonyodását eredményezhetik azáltal, hogy a még fejletlen hajszálakat nyugalmi fázisban tartják.

Az ibuprofén tartalmú fájdalomcsillapítókat is kapcsolatba hozták a hajhullással, de míg egyes kutatások szerint ez száz emberből mindössze egyet érint, addig amerikai szakemberek kis mintaszámú vizsgálatukban ennél jóval magasabb, 70 százalékos érintettséget mutattak ki. Abban azonban egyetértettek, hogy amint a betegek másféle fájdalomcsillapító-gyulladásgátló gyógyszerre tértek át, a hajhullás fokozatosan megszűnt.

 

Forrás: A teljes cikk az origo.hu oldalon

 

További cikkeink:

TÜSI- harmonizáló készülék