Független tanácsadó honlapja.

Étrend-kiegészítők Tiens termékek

 

 

Kalciumpótlás, kalciumbevitel - Nem csak a csontoknak jó!

A kalcium ugyanolyan alapvető a földi élethez, mint a szén, bár ezt kevésbé szokták emlegetni – mondja dr. Lakatos Péter, a Semmelweis Egyetem I. sz. Belgyógyászati Klinikájának belgyógyász endokrinológusa. Szükség van rá a szaporodástól kezdve az ideg- és izomsejtek működésén át a sejtek közötti és sejten belüli kommunikációhoz egyaránt.

 

Kalciumbevitel: az átlag háromszorosa kell.

A kalcium extracelluláris koncentrációja normálisan rendkívül szűk határok, 2,2 és 2,6 mmol / l között szabályozott, e 0,4 mmol / l-es tartomány alatt és fölött is káros a szervezetre. A bonyolult szabályozómechanizmus ezt természetesen csak akkor tudja biztosítani, ha a szervezet elég kalciumhoz jut.

professzorA szárazföldi élőlények a táplálékkal, a tápcsatornán keresztül jutnak változó mennyiségű kalciumhoz (a tengeri élőlények a bőrükön, kopoltyújukon keresztül vehetik fel a korlátlan mennyiségben rendelkezésükre álló kalciumot), amit felesleg esetén a csontban raktároznak el.

Az úgynevezett civilizálódás során az emberiség kalciumbevitele jelentősen csökkent, és ma túlnyomó többségünk a kalcium pótlására szorul – ha nem tud elég zöldséget, gyümölcsöt enni, tejet fogyasztani, akkor tabletta formájában. Magyarországon egy átlagember napi 400–600 mgnyi kalciumot fogyaszt, holott a napi kalcium bevitelének szükséglete, attól függően, hogy milyen korúak, illetve neműek vagyunk, 1000 és 1500 mg között mozog – terhes nőknél még nagyobb –, azaz az átlagos kalciumbevitel két-háromszorosa.

Hazánk lakosságának megközelítőleg harmada tejcukor érzékeny, így a legfőbb kalciumforrást, a tejet nem is fogyasztja. Ráadásul az elmúlt párszáz évben életünk nagy részét házakban töltjük, vagyis jóval kevesebbet tartózkodunk napon, így kevesebb D-vitamin keletkezik a bőrünkben. Ma a civilizált világ lakossága 50–70 százalékának a szervezetében nincs elegendő ebből a vitaminból, holott az szükséges lenne a kalcium felszívódásához és a kalcium csontba épüléséhez is. Annak, aki nem D-vitamin-hiányos, és fent szeretné ezt a normális szintet tartani, napi 1000 nemzetközi egység D-vitamin fogyasztása ajánlott – szögezi le Lakatos Péter.

Kalcium - Szív és érrendszer

Félszáz tanulmány bizonyítja, hogy a napi 1–1,5 grammos kalciumbevitel hasznos a csonttömeg megtartásához, a D-vitaminnal együtt csökkenti a csont törékenységét és a kardiovaszkuláris egészség fenntartásához is alapvető – csökkenti a magas vérnyomást, könnyíti a szív munkáját – mondja a belgyógyász.

A közelmúltban jelent meg egy több mint tíz éves időtartamot felölelő, ausztrál utánkövetéses vizsgálat eredménye, miszerint azoknál a posztmenopauzás nőknél, akiknél biztosítva volt a normális kalciumbevitel, fele olyan arányban fordult elő szív- és érrendszeri szövődmény, mint a kalciumpótlásban, nem részesülőkben. Ezt azért is fontos megjegyezni, mert egy új-zélandi munkacsoport 2007-ben és 2010-ben is megjelentetett egy-egy sokakat, félrevezető tanulmányt, amelyek hibás metodológián alapultak (önbevallásos kérdőívvel jegyezték fel a kardiovaszkuláris eseményeket, nem objektív orvosi dokumentációra alapoztak, valamint a kísérleti alanyoknak csak 60 százaléka tartotta be az orvosi utasítást, azaz szedte be a kalciumot), és a kalciumbevitel, valamint a kardiovaszkuláris halálozás közötti pozitív összefüggést hangsúlyozta.

Tévesen, ugyanis a vizsgálati személyek vélhetően inkább a kalciumhiány miatt betegedtek meg – hívja fel a figyelmet Lakatos Péter.

 

Forrás: (Medical Tribune)

 

További cikkeink:

Magas tápértékű kalcium por

Magas tápértékű kalcium gyermekeknek

Kalcium töktermék porral oligoszachariddal és vitaminokkal

Lecitin tartalmú kalcium

Kalcium rágótabletta

Kang-Li kapszula